Pressmeddelande – Varumärkesköp råder bot på namnförvirring

I ett flertal orter i Sverige har det under en tid funnits två företag med förvillande lika namn, inom samma bransch – FemtioFemPlus och 55plussare. Båda satsar på senior arbetskraft och erbjuder hushållsnära tjänster inom ROT och RUT. Detta har orsakat en hel del förvirring för kunder och medarbetare i de båda företagen. För att lösa problemet tog FemtioFemPlus AB över varumärket 55plussare den 1 juni i år. Därmed hoppas FemtioFemPlus VD, Gustaf Heverius, att missförstånden ska upphöra och att det ska bli enklare för kunderna att särskilja konkurrenterna på marknaden.

–        Denna namnförvirring har varit frustrerande för många. Därför känns det bra att vi har hittat en smidig lösning och tagit detta i hamn. Alla parter är nöjda med affären och det har varit ett nöje att samarbeta med 55plussares förra ägare, Christopher Walkendorff Pike. Vi ser ljust på framtiden och jag önskar honom lycka till framöver, säger Gustaf Heverius.

Till skillnad från 55plussare som har sin bas i Uppsala, grundades FemtioFemPlus i Helsingborg av Jan Nyberg, år 2009. Gustaf Heverius tog över VD-rollen 2014 och under hans ledning har företaget fortsatt att expandera. Idag är FemtioFemPlus ett av Sveriges mest snabbväxande företag och som bevis för det fick företaget ta emot Dagens Industris gasellpris i Skåne både år 2014 och 2015.

Förutom själva varumärket så tar FemtioFemPlus även över 55plussares kontorslokaler och personal.

–        Jag ser fram emot att vidareutveckla företaget tillsammans med våra nya medarbetare. Vi arbetar långsiktigt och har en ordentlig grund att stå på och jag lägger självklart stor vikt vid att 55plussares medarbetare ska trivas hos oss, säger Gustaf Heverius.

Christopher Walkendorff Pike, tidigare ägare av varumärket 55plussare, kommer att driva själva bolaget vidare med det nya namnet UVIS AB och med fokus på HVB-hem. Även ett av hans andra bolag, 55plussare Assistans & Hemtjänst AB, har bytt namn och heter nu Privathemtjänst i Sverige AB. Företaget kommer att fortsätta verka inom hemtjänsten.

–        Jag är mycket nöjd med både samarbetet och genomförandet av affären. Allt har gått som planerat och vi har haft bra diskussioner under tiden. Jag är säker på att det kommer fortsätta att gå bra för verksamheten och FemtioFemPlus, säger Christopher Walkendorff Pike.